TOP termékek
Hírlevél
Fizetési megoldás
Ingyenes házhozszállítás Billerbeck és FlexyFlex matracokra

 

 

 

Blog
2020.11.10 01:59

Zaj, ami nyugtat?

 Zaj, ami nyugtat?

Az agyunk egy része akkor is hallja a külvilág  hangjait, amikor éppen alszunk. Ez a terület  működése ébreszti fel az anyát a  csecsemősírásra, de nem kelti fel, ha egy  teherautó robog el az ablak előtt. Vannak  azonban olyanok, akiket már a legkisebb nesz is  megzavarja a nyugodt pihenésben. De milyen  zaj segítheti elő a nyugodt alvást?

A Johns Hopkins Egyetem egyik korábbi tanulmányában fedezték fel a kutatók, hogy az alvás alatti hangfeldolgozásért felelős terület az agy frontális lebenyében, azaz a homloklebenyben található. Ez a régió egyfajta éberségi jelzőrendszer részét képezi, elemzi a hangokat, de csak akkor ébreszt fel, ha olyan hangot hallunk, mely számunkra vészjelzést vagy fenyegetést jelent, vagy ha a nevünkön szólítanak. Az a mechanizmus azonban továbbra sem ismert a kutatók előtt, amely lehetővé teszi az agy számára, hogy szelektálja a különböző hangokat.

A kutatók szerint, amikor alszunk, az kicsit olyan, mintha kómában lennénk, mivel elveszítjük a tudatunkat önmagunk és a környező világ felett. Ám az agyunk ekkor is tovább őrködik, és figyeli, mi folyik körülöttünk, hogy megbizonyosodjon a környezetünk biztonságosságáról. Ezért van az, hogy ha például sátorozunk, a madárcsicsergésre nem ébredünk fel, de a farkasok üvöltésére már annál inkább. 

 

Már a legkisebb nesz is megzavarja a nyugodt pihenését?

Akkor érdemes tudnia, melyek azok a hangok, amelyek a nyugodta alvást segítik elő.

A különféle típusú és erősségű hangoknak egyaránt vannak az alvásra nézve pozitív és negatív hatásai. Egy lágy háttérzene például jótékonyan elfedheti a beszűrődő utcai zajokat, ám párunk horkolása lehetetlenné teheti a nyugodt alvást.

A zaj okozta alvászavarokat illik komolyan venni, mivel nem csak néhány álmatlan éjszakát, hanem súlyosabb egészségi problémákat, például szívbetegséget is okozhatnak.

Az Egészségügyi Világszervezet (WHO) becslése szerint a Nyugat-Európában élők a közlekedési zajok miatt 1 millió egészséges életévet veszítenek el összesen. A közúti forgalom zaja 70 dB körül van, ám az alvásunkat már 30 dB-es hangerősség is képes megzavarni. Bár az érzékenység egyénileg eltérő: egyesek alvását súlyosabban és intenzívebben érinti a zaj, míg mások jobban tolerálják. Egy tanulmány szerint az agyritmus is szerepet játszik a tűrőképességünkben, de általánosságban elmondható, hogy leginkább a gyerekek és az idősebbek érzékenyebbek a zajokra.

Nem minden zaj zavarja a nyugodt alvást

Egyes zajokat arra is használhatunk, hogy jobban aludjunk éjszaka, ilyen például a „fehér zaj”, mely a szakaszos háttérzajt elfedve olyan folyamatos, monoton háttérzajt teremt. Hasonló a ventilátor, a légkondicionáló vagy az üres frekvenciára hangolt rádió hangjához. Az összes tartományban kiegyenlített zaj meglehetősen monoton, ami segít az agynak figyelmen kívül hagyni a magas hangú vagy más kellemetlen hangokat, így kedvez a mély alvásnak minden korosztálynál, csecsemőtől az idősebbig. Különösen hasznos lehet azok számára, akik nehezen tudnak elaludni, és az alvás kezdeti fázisában könnyen felriadnak a kisebb neszekre is.

Fehér, rózsaszín, barna és lila zaj

Meglepő lehet, hogy az intenzitástól és a frekvenciatartománytól függően a fehér zaj több „színre” osztható fel. Létezik rózsaszín, barna, kék és lila zaj. Ezek alvás közben hallgatva javíthatják a memóriát a következő napon, ill. segíthetnek ellazulni, koncentrálni és javítani az alvás minőségét.

Ha ilyen rossz alvók vagyunk, érdemes beszerezni egy elalvást segítő hangterápiás készüléket, és nem csak alkalmanként, hanem minden nap használni az elalváshoz. Így ugyanis az agyunk összekapcsolja a fehér zajt a nyugodt alvással, és ahogy meghalljuk, a testünk máris ellazul, és felkészül a pihenésre.

 

 

Forrás: Minden, ami hallás, geers.hu

Webáruház készítés